ورزش وزنه بردری

null

بهترین مکمل ها برای وزنه برداران:

مکمل های که در این رشته ورزشی زیاد استفاده میشه:

  • گلوتامین

  • BCAA

  • کراتین

  • پروتئین آب پنیر

  • بتا آلانین

گلوتامین:

بدن شما تنها مقدار مشخصی گلوتامین تولید میکنه و هنگامی که شما بدنتون رو تحت فشار جسمی (مانند ورزش) قرار میدید، نیاز به گلوتامین افزایش پیدا میکنه و در بیشتر موارد بدن نمیتونه این نیاز رو به طور کامل برآورده کنه. گلوتامین فراوانترین آمینو اسید موجود در بدنه. این ماده بیش از 50% کل آمینو اسیدهای موجود در سلولهای عضلانی رو تشکیل میده و آمینو اسیدی غیر ضروریه. این اصطلاح میتونه کمی گیج کننده باشه اما “غیر ضروری” به این معناست که شما نباید گلوتامین بدنتون رو از منابع خارجی دریافت کنید. در واقع فرایند تولید گلوتامین برای وضعیت بدن و کارایی اون بسیار مهمه. این ماده برای برقرار نگهداشتن و نظارت بر کارکرد صحیح سیستم ایمنی بدن، مغز، کلیه ها، لوزالمعده، کیسه صفرا، کبد و … به کار میره و به این ترتیب یکی از پر مصرف ترین مواد حیاتی بدنه. تحقیقات نشون داده که اضافه کردن گلوتامین به رژیم غذایی روزانه، از اتلاف بافت عضلانی جلوگیری کرده و اثرات جلوگیری کننده از سوخت مواد غذایی در بافت یا آنتی-کاتابولیسم رو به وجود میاره و اونا رو تقویت میکنه. شما میتونید این پودر رو با یک لیوان آب، آب میوه، نوشیدنی پروتئینی و مانند آن مخلوط کنید و بنوشید.

BCAA:

BCAAs تا حدودی منحصر به فرد هستن، چون اونا از چند جنبه برای انتقال قدرت مفید هستن: اگر اونا رو قبل یا (در طول) تمرین استفاده کنید، ممکنه به شما کمک کنن تا مدت بیشتری کار کنید. اگر اونا رو بعد از تمرین مصرف کنید، ممکنه به شما کمک کنن تا بهتر ریکاوری بشید. مکملای BCAA که پودری هستن، به شکل طعم دار و بی طعم هستن. پودر باید با آب یا مایع دیگه ای مخلوط بشه. مزایای قابل توجه BCAA ها ایناست:

افزایش استقامت عضلات – BCAA ها در به تاخیر انداختن خستگی روحی و جسمی و درد عضلانی نقش دارن، اجازه میدن ورزشکار برای ورزش شدید آماده بشه.

 – جلوگیری از تخریب ماهیچه ها – BCAA ها همچنین میتونن برای جلوگیری از تجزیه عضلات ناشی از ورزش کمک کنن. این کار باعث کاهش درد عضلانی، بهبود سرعت و بهبود رشد عضلانیه.

 – ترویج سنتز پروتئین – در مطالعات بالینی نشون داده شده که BCAA به سنتز پروتئین، که در اصل روند بازسازی پروتئین های آسیب دیده است، کمک میکنن.

 – رشد عضلانی – با فعال شدن سنتز پروتئین، BCAA ها به افزایش رشد عضلانی بعد از ورزش کمک میکنن.

– سرعت بهبودی – با اضافه کردن یه مکمل خوب BCAA به رژیم غذایی خود، میتونید سرعت تون رو در بازیابی بعد از تمرین به طور معنی داری افزایش بدید.

BCAAs معمولا برای افزایش رشد عضلات و عملکرد ورزشی به کار میرن. اونا معمولا از طریق رژیم های غذایی، توسط ورزشکاران وزنه برداری استفاده میشه.

کراتین :

کراتین یه اسید آلیه که به طور طبیعی در بدن یافت میشه. این در درجه اول در بافت های عضلانی ذخیره میشه. کراتین یکی از محبوب ترین مکمل های تناسب اندامه. وزنه بردارا این مکمل رو زیاد استفاده میکنن. کراتین توانایی طبیعی بدنتون رو برای انجام تمرینات کوتاه مدت و شدید افزایش میده. کراتین در حال حاضر در ماهیچه ها به طور طبیعی وجود داره. بیشتر کراتین بدست اومده از رژیم غذایی مون، ذخیره میشه و در ماهیچه های ما استفاده میشه. کراتین به طور طبیعی توسط عضلات ما برای کمک به ایجاد و استفاده از انرژی استفاده میشه. نگران نباشید، کراتین می­تونه به شما در بلند کردن وزنه­ های بیشتر کمک کنه. کراتین توانایی بدن برای انجام تمرینات شدیدتر رو افزایش می­ده، همچنین به شما این امکان رو می­ده که برای مدت زمان بیشتری ورزش کنید. بدن­سازانی که مصرف کراتین رو شروع می­کنن، در ابتدا قدرت و انرژی رو به افزایشی رو تجربه میکنن.

مزیت:

  • افزایش قدرت

  • افزایش سایز عضلات

  • بهبود سنتز پروتئین در عضلات

  • بهبود روند بازیابی بدن

 

وی پروتئین:

پروتئین وِی یکی از محبوب­ ترین و موثرترین مکمل­ای بدن­سازیه. این پروتئین مورد مصرف میلیون ­ها نفره که روزانه برای تکمیل میزان پروتئین بدنشون از اون استفاده میکنن و همچنین اثراتی مثل کاهش درد عضلات، افزایش حجم عضلات، کاهش زمان بازیابی و دیگر اثرات رو در پی داره. پروتئین وی از لبنیات استخراج می­شه و در واقع پروتئین موجود در پنیره. این پروتئین به شکل پودری عرضه می­شه و عموما بصورت طعم­ دار روانه بازار میشه. این پروتئین رو با آب یا شیر مخلوط میکنن. وی بهترین نوع اسید آمینه رو داره که یعنی از مزایای کامل آمینواسیدها نیز می­ توان بهره برد.

دیگر مزایای پروتئین وی عبارتند از:

  • کاهش درد عضلانی

  • افزایش حجم عضله

  • حاوی آمینو اسیدهای عالی

  • بهبود نتایج حاصل از تمرینات

بعد از انجام تمرینات شدید، عضلات شما نیازمند دریافت پروتئین هستن و این آمینو اسیدها هستن که پروتئین ­ها رو تشکیل می­دن تا بتونن خودشون رو بازیابی کنن و رشد کنن. تمام انواع پروتئین ها برای ترمیم عضله سودمند هستن ولی پروتئین وی مفیدتره چون عمل هضم رو سریعتر میکنه و باعث می­شه تا عملکرد بدن بعد از تمرین بهبود پیدا کنه. افزایش سرعت هضم نقشی کلیدی داره و دلیلی برای مفید بودن مکمل پروتئین وی هست.

 

بتا-آلانین:

بتا آلانین آمینو اسیدیه که برای تولید کارنوزین در بافت‌های ماهیچه‌ای لازمه. وجود کارنوزین در عضلات کمک میکنه که بافت‌ها بتونن هیدروژن بیشتری از اسید لاکتیک بگیرن و pH مناسب داشته باشن. هنگامی که pH عضلات مناسب باشه قدرت و استقامت بیشتری به هنگام تمرین دارن. مطالعاتی که در مجله بین‌المللی تغذیه ورزشی و سوخت و ساز ورزش منتشر شده نشون میده بازیکنانی که مکمل بتا آلانین مصرف میکنن کمتر به هنگام تمرین سنگین خسته میشن و بیشتر عضلات اونا رشد میکنه.

مکمل های پیشنهادی در این زمینه